Locatie Geessinkweg

Wat is LO2?

LO2 (Lichamelijke Opvoeding 2) is gym als examenvak. In het 3e jaar krijg je 3 lesuren en in het 4e jaar krijg je 4 lesuren per week les. Voor alle duidelijkheid: dat komt boven op de tijd die je al aan Lichamelijke opvoeding in de gewone lessen besteedt. Tijdens deze lessen krijg je niet alleen praktijk, maar ook theorie en regeltaken, zoals organiseren en lesgeven.

Je ontdekt jouw organisatietalent door het organiseren van bijvoorbeeld sporttoernooien voor klas 1 en 2. Ook ga je gymlessen verzorgen op basisscholen in de wijk.

Je sluit elke periode af met een theoretische toets in de schoolexamenweek (SE week). Ook ga je in het 4e leerjaar 20 uur stagelopen bij een sportvereniging. LO2 kent geen centraal schriftelijk eindexamen, maar heeft wel een officieel examenprogramma.

Wat moet je kunnen?

In de normale gymlessen moet je goed mee kunnen komen. Vraag aan je docent LO of hij/zij vindt of je voldoende in je mars hebt. Verder is het natuurlijk belangrijk dat je erg geïnteresseerd bent in meerdere sporten (je hebt een brede interesse), dat je graag anderen helpt en goed kunt samenwerken. Naast het bewegen ga je ook leidinggeven en organiseren. Ook moet je gemotiveerd zijn om dingen zelfstandig te kunnen aanpakken. De docent LO is er om je hierbij te begeleiden. Je bent niet alleen aan het sporten, maar krijgt ook theorie les. Je gaat bijvoorbeeld leren over het menselijk lichaam, EHBO en blessurepreventie. Hier krijg je in de toetsweken ook een schriftelijke toets over.

Waarom kiezen voor LO2?

Bij LO2 doe je veel kennis en vaardigheden op die in een vervolgopleiding of beroep van pas komen. Denk aan de opleiding voor sport en bewegen of een beroep waarin leidinggeven belangrijk is. Misschien wil je later gaan werken in welzijnswerk of de gezondheidszorg, bijvoorbeeld als activiteitenbegeleider, verpleegkundige, spelbegeleider of inrichtingsmedewerker. Of denk je aan een baan bij de politie of het leger. Lijkt het je interessant om later - of nu al - als vrijwilliger in een sportvereniging aan de slag te gaan als jeugdtrainer, begeleider of scheidsrechter? Of vind je het gewoon leuk om met sport bezig te zijn en zou je je er best wat meer in willen verdiepen? Dan is LO2 een goede keuze!

Voorwaarden LO2

• Intake gesprek
  • Akkoord met Spelregels LO2

Meer weten en aanmelden?

Neem voor meer informatie contact op met jouw docent LO of de decaan. Hieronder kun je het inschrijfformulier en de Spelregels LO2 downloaden.